جزوه کودکان با نیازهای ویژه 1 و 2 (روانشناسی مرضی کودکان 1 و 2)

دسته بندي : علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

جزوه کودکان با نیازهای ویژه 1 و 2 (روانشناسی مرضی کودکان)

تعداد صفحات : 87

نوع فایل : word

قابلیت جستجو دارد.

قابلیت ویرایش دارد.

جزوه تایپ شده است.

کاملترین جزوه در سطح اینترنت.

جزوه فوق العاده برای درس روانشناسی مرضی کودکان

مناسب برای دانشجویان رشته روانشناسی و علوم تربیتی

فهرست مطالب :

کودکان با نیازهای ویژه 1
اختلالات رفتاری عاطفی
ملاک تشخیص سلامت از بیماری
دسته بندی اختلالات DSM5
انواع اختلالات عصبی رشدی :
علائم کم توجهی
بیش فعالی همراه با تنکاشگری
نکات مهم در ADHD ترکیبی
تشخیص اختلال ADHD
موارد اصلاح خانواده
نوع فرزند پروری
شیوه های درمان ADHD
علل ADHD
اوتیسم دو علامت بسیار مهم دارد
علائم بالینی کودکان اوتیسم
علل اوتیسم
اختلالات جسمی حرکتی (فلج مغزی و اسپنیا بیفیوا)
تنوسیته: گرفتگی و اسپاسم عضلانی
نشنانه های سندروم cp
انواع و طبقه بندی cp
اختلال اسپینا بیفیدا
انواع اسپینا بیفیدا
کودکان با نیازهای ویژه ۲
فلج اندام
فلج اطفال
عوارض فلج اطفال
درمان فلج اطفال
MS
علائم ms
دیستورفی عضلانی
علائم دیستورفی
انواع دیستورفی
درمان دیستورفی
چند معلولیتی
نابهنجاری ها یا بدشکلی های اسکلتی
سندروم صدای گربه
علائم سندروم صدای گربه
ایتولوژی (سبب شناسی)معلولیت
اختلالات تک ژنی
انواع اختلالات تک ژنی
معیارهای اتوزومال غالب
خصوصیات و ویژگی های اتوزومال مغلوب
اختلالات مربوط به سوخت و ساز پروتئین
اختلالات مربوط به متابولیسم قندی مثل گالاکتوزمی_ گاراگولیسم
علت اختلال DCD
صفات غالب وابسته به جنس
اختلال لشنیهان
اختلال x شکننده
انواع اختلالات کروموزوم های اتوزوم
تشخیص سندروم دان
سندروم فوق مرد
عوامل حین تولد

بخشی از متن جزوه :

کودکان با نیازهای ویژه

اختلالات رفتاری عاطفی

این اختلالات با نام‌های اختلالات عاطفی رفتاری و هیجانی هم شناخته می شود که در واقع همان اختلالات روانی است که کودکان به آن مبتلا می‌شوند و در حیطه آسیب‌شناسی روانی کودکان قرار دارد.

این اختلالات شامل رفتارهای نابهنجار و غیرطبیعی و مرزی است که در کودکان دیده می‌شود

روانشناسی مرضی بیس و تغذیه کننده و لازمه روانشناسی بالینی و مباحث روانپزشکی است.

آسیب شناسی روانی خود شامل دو دسته است:

  1. نشانه شناسی
  2. علت شناسی

نشانه شناسی: یعنی نشانه های مرزی نشانه‌های که مجموعاً نشان می دهد بخش یا برخی از بدن فرد طبیعی نیست.

علت شناسی یعنی در اصل میخواهیم ببینیم نحوه ایجاد این اختلال چه بوده و چگونه این اختلال شکل گرفته که همان بس پدیدآیی و گسترش بیماری است.

آنچه که نشانه ها و علل بیماری را روشن میکند در عصر تحقیقاتی است که صورت گرفته که بعداً در قالب یک نظریه و تئوری در می‌آید و در آسیب‌شناسی روانی از آن صحبت به عمل می آید بنابراین ما با تئوری های روانشناسی سر و کار داریم که تعدادی از آنها روی نشانه‌شناسی متمرکز شده و تعدادی دیگر روی اتیولوژی

به طور کلی می‌توان گفت که روانشناسی مرضی یا اختلالات روانی در کودکان سه محور دارد:

1- نشانه شناسی

۲- علت شناسی

۳ -سیر و تحول بیماری

وقتی این سه مورد را در یک فرد بررسی می کنیم می‌توانیم کمک کنیم تا فرد در آینده به بهبودی دست یابد رفتارگراها به این اختلالات اختلالات رفتاری میگویند و روانکاوان و انسان گرا ها و بسیاری از مکاتب به آنها اختلالات هیجانی می گویند که در عمل همه آنها یکی است

ملاک تشخیص سلامت از بیماری

ما زمانی می گوییم که یک کودک دچار اختلال عاطفی یا رفتاری است که

۱- به لحاظ آماری تقریباً جزء ۳ یا ۴ درصد جامعه باشد و تقریب نظیر ۶۸ درصد جامعه به آن مبتلا باشد

۲- رفتار او متناسب گروه سنی و هنجارهای اجتماعی منطقه یا کلاس نباشد ۳ احساس خوبی نداشته باشد و شاد نباشد و حس عذاب داشته باشد البته این موارد در بعضی از اختلالات با قوانین کشور هم همخوانی ندارد

نظام طبقه‌بندی در روانپزشکی و روانشناسی

ما دو نظام طبقه‌بندی دادیم که هر چند سال یکبار تغییر و تحول می یابد : DSM ICD

آخرین طبقه بندی روانپزشکی آمریکا DSM5 است این یعنی راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکی آمریکا که معمولاً طبقه‌بندی اختلالات در دنیا بر اساس این طبقه بندی است

ICD10 طبقه بندی بین المللی اختلالات است که در اینجا هم اختلالات رفتاری تقسیم بندی شده ولی ملاک اصلی ما DSM5 است.

DSM5 اختلالات رفتاری را به ۲۰ دسته تقسیم کرده و در اولین آیتم آن بخش زیادی از اختلالات رفتاری کودکان را به عنوان اختلالات عصبی رشدی قرار داده که در این اختلالات عصبی رشدی ۶ دسته از اختلالات شایع کودکان را قرار داده و بقیه اختلالات کودکان را در دسته های دیگر اختلالات بزرگسالان قرار داده در زیر تعدادی از این اختلالات را نام می بریم

دسته بندی اختلالات DSM5

1- اختلالات رشدی عصبی: اختلالاتی که در دوران رشد تا ۱۸ سالگی ایجاد شده و رشد فرد را تحت تاثیر قرار داده است

۲ -اختلالات طیف اسکیزوفرنی و اختلالات روان پریشی که در اصل همان فایل است که همراه با هذیان و توهم و از دست دادن ارتباط با واقعیت است و یکی از شدیدترین اختلالات روانی است

۳- اختلالات دو قطبی که یک قطب بایپولار است گاهی خوشحال و گاهی ناراحت هستند

۴- اختلالات افسردگی

۵- اختلالات وسواس فکری عملی

۶- اختلالات اضطرابی

۷- اختلالات مربوط به آسیب و عوامل استرس زا مثل PTSD یا مثل استرس حاد

۸- اختلالات تجزیه ای و گسستگی یعنی اختلالاتی که همراه با مسخ شخصیت است

۹- اختلالات کامبرشن همراه با نقص جسمی مثلاً مشکل معده درد یا سردرد پیدا می شود

۱۰- اختلالات تغذیه ای خوردنی البته مواردی که مربوط به حالات روانی است مثل پرخوری یا بی اشتهایی

۱۱-اختلالات دفع مثل بی اختیاری ادرار یا مدفوع

۱۲- اختلالات خواب و بیداری مثل بی خوابی حمله خواب و کابوس

۱۳- اختلالات جنسی مثل کارکردهای نامتعادل و غیرطبیعی جنسی مثل اختلال نعوظ یا اختلال انزال زودرس اختلال کج کاری یا ملال جنسی که در کودکان و نوجوانان و بزرگسالان است و اختلالات هویت جنسی است که فرد هویت مشخص ندارد.

۱۴- اختلالات اعتیاد آور و اختلالات مرتبط با مواد

۱۵- اختلالات عصبی شناختی مثل آلزایمر

۱۶- اختلالات شخصیت مثل شخصیت مرزی یا خودشیفته یا ضد اجتماعی

دسته بندی: علوم انسانی » روانشناسی و علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 5858 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: docx

تعداد صفحات: 85

حجم فایل:76 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: